Poznáte príznaky očnej migrény?

06.06.2017
Poznáte príznaky očnej migrény?

Zrazu  vám pri čítaní vypadnú jedno alebo dve písmená v riadku. Zapozeráte sa do diaľky a máte pocit zahmleného videnia. Alebo vidíte cik-cak obrazce, svetlé záblesky, hviezdičky, mihotajúce sa lesklé body, dvojité skreslené obrazy a aj dočasné oslepnutie. Nečudo, že vás zachváti strach.

 

 

Takto sa prejavuje očná migréna.

 

Očná migréna postihuje asi 10% pacientov trpiacich migrénou a prejavuje sa svojráznymi očnými príznakmi. Záchvat očnej migrény začína drobným výpadom v centrálnej časti zorného poľa. Pri čítaní zrazu spozorujete, že:

  • vám vypadne jedno alebo dve písmená v riadku
  • pri pohľade do diaľky máte pocit zahmleného videnia
  • postupne sa okolo výpadu vytvára chvejúci oblúčik, ktorý sa zväčšuje
  • výpad je iskrivý a viditeľný pri otvorených ale aj pri zatvorených očiach
  • môžu sa pridať cik-cak obrazce, svetlé záblesky, hviezdičky, lesknúce a mihotajúce sa body, dvojité skreslené obrazy a aj dočasné oslepnutie
  • aura môže byť sprevádzaná aj inými krátkodobými poruchami reči, závratmi, tŕpnutím rúk, úst, poruchami sluchu

 

„Asi po 20 až 30 minútach výpad zmizne a zraková ostrosť sa znormalizuje. Očná migréna nemusí byť vždy sprevádzaná bolesťou hlavy. Ak je bolesť prítomná,  objavuje sa nad alebo v okolí postihnutého oka.

Po záchvate často ľudia vykonávajú ďalej svoju prácu, ale cítia sa unavení, utlmení, neistí,“ vysvetľuje naša špecialistka MUDr. Adriana Smorádková.

 

Toto ju môže spustiť

  • stres
  • nadmerné psychické vypätie
  • ťažkosti v práci, v rodine
  • nezdravý životný štýl
  • prudký pohyb hlavy
  • osvit očí ostrým svetlom
  • únava, nevyspatie
  • veľký hluk
  • nepríjemný pach
  • zmena počasia
  • nadmerná nadmorská výška
  • chlad
  • nedostatok magnézia
  • hormonálne zmeny
  • tiež niektoré druhy potravín, ako čokoláda, káva, alkohol

 

Ako proti nej bojovať?

„Niekedy stačí len úprava životného štýlu, stravy a zmiernenie stresu. Často sú potrebné lieky na migrénu, doplnenie vitamínov a minerálnych látok. Je možné skúsiť aj alternatívne spôsoby a to akupunktúru, relaxačné techniky, fytoterapiu a iné, ktoré sú dobrou prevenciou pred vznikom záchvatov,“ radí MUDr. Smorádková.

Pri akútnom stave odporúča nájsť si tiché miesto, zatvoriť oči, pokiaľ je to možné ľahnúť si do tmavej miestnosti, užiť lieky na migrénu a snažiť sa zaspať.

V každom prípade, očná migréna patrí podľa nej do rúk neurológom.