www.cas.sk: Sivá eminencia Andrea Gavačová: Skutočná tvár slovenského šoubiznisu!

26.12.2016

Andrea Gavačová je riaditeľkou predaja formátov pre strednú a východnú Európu vo FremantleMedia, jednej z najväčších distribučných televíznych spoločností na svete.

Okrem Slovenska má na starosti ďalších osem štátov, kam predáva televízne práva na televízne hity u nás známe ako SuperStar, Česko Slovensko má talent, X Factor, 5 proti 5, Dobre vedieť! či Moja mama varí lepšie ako tvoja.

Sú veľké rozdiely medzi vkusom jednotlivých krajín?

Áno. Zjednodušene povedané, čím južnejšie, tým viac fungujú veci s DNA telenovely, romantické, sladšie a naopak, čím viac na sever, tým viac diváci preferujú fakty, triezvosť, strohosť. Dobrým príkladom je X Factor v Dánsku, kde prevedenie je striktne zamerané na obsah, na kvalitný spev, a už menej na vonkajšie efekty, výpravu... Ale aby som sa vrátila k otázke, sú aj formáty, ktoré fungujú vždy a všade - 5 proti 5 alebo Inkognito.

Takže najdôležitejšie pri predaji formátu je poznať mentalitu národa.

Áno. Preto je dobré, keď obchodník, ktorý danú oblasť pokrýva, má rovnaký pôvod. Ako ja. Som zo Slovenska a už v minulosti som bola obchodnou riaditeľkou pre veľkú zahraničnú TV spoločnosť, takže som si sieť klientov v strednej a vo východnej Európe budovala postupne. S Rusmi bolo treba občas si vypiť aj pohárik vodky (hoci takmer nepijem) a Balkáncom zas tolerovať fajčenie počas mítingov, hoci som nefajčiarka. Neskromne poviem, že Fremantlu sa angažovanie mojej maličkosti pred 10 rokmi veľmi oplatilo, keďže náš obrat z predaja formátov v CEE sa viac ako strojnásobil.

Nedávno hrozilo, že podvečer sa stretnú tri vaše programy - 5 proti 5 na Jednotke, Moja mama varí lepšie ako tvoja na Jojke a Dobre vedieť! na Markíze.

Našťastie sa to nestalo. Obdobná situácia vznikla aj vlani, keď Markíza plánovala vysielať SuperStar a Jojka Talent, a obe v nedeľu. Vtedy som iniciovala stretnutie generálnych riaditeľov týchto televízií s cieľom dosiahnuť to, aby tieto šou nešli proti sebe. K dohode nakoniec prišlo a som presvedčená, že to ocenil predovšetkým divák. Takéto veci sa však dajú robiť, len keď sú oba formáty vaše.

Zrejme narážate na nedávny krutý súboj Tvoja tvár znie povedome a Talentu...

Áno. V tomto prípade sa mi nepodarilo presvedčiť Jojku, aby sme nešli proti Tvári, ktorá zvykne byť prvý rok veľmi silná. Videla som to v ostatných teritóriách. Táto šou má tendenciu druhý-tretí rok klesať, no vedela som, že táto druhá séria ešte bude silná a Talent bude mať čo robiť.

A čo hovoríte na množstvo zahraničných súťažiacich v Talente?

Zahraničné čísla majú šou ozvláštniť, ale možno v malých krajinách by mohli mať nesúťažný štatút. Šou je o hľadaní talentov z danej krajiny a ja preto fandím našim. Atai Omurzakov v roku 2011 prišiel, zatancoval, zvíťazil, odniesol si do Kirgizska 100 000 eur a nik ho viac u nás nevidel. Myslím, že takáto situácia sa už nezopakuje.

Dobre vedieť! nakoniec nad očakávania funguje v hlavnom vysielacom čase a Markíza si ním všemožne pomáha niekoľko dní do týždňa.

Obávam sa, že všetkého príliš veľa škodí, najmä toho fajnového, ako sa hovorí. A keď som naposledy bola na nakrúcaní, zistila som, že rovnaké obavy ako ja majú aj samotní protagonisti. Ale medzičasom sme sa s Markízou dohodli, že počet premiér za týždeň neprekročí dve. Inak, pán Settele mal, pokiaľ ide o túto reláciu, geniálny nos. Pred rokom si so mnou dohodol úplne prvé stretnutie na festivale v Cannes, aby nikto nemal šancu predbehnúť ho. Keď som mu našu vtedajšiu novinku ukázala, nezaváhal. Na stene sme mali zásuvky s prospektami o jednotlivých formátoch a on zo žartu rýchlo zobral všetky prospekty Who Knew! a schovávajúc si ich pod sakom ma požiadal, aby som tento formát už žiadnej zo slovenských TV neukazovala. Ja mu hovorím: „Matthias, veď ja mám aj klientov z iných krajín, čo im budem ukazovať, keď mi tu nič nenecháš?“ Poviem vám, mala som čo robiť, aby mi nezvesil aj veľký zarámovaný plagát zo steny. (smiech)

A keby zaň Jojka ponúkala viac? Ako to funguje?

Ak niekto príde prvý a povie, že šou kupuje na 100 percent, tak je možnosť dohodnúť sa na mieste. V prípade Mojej mamy prišla prvá Jojka a formát dostali zase oni. Takto sa to spravodlivo vyvážilo. Ale máte pravdu, toto je skôr výnimka ako pravidlo. Za normálnych okolností na formát, o ktorý je veľký záujem, vyhlasujeme tzv. bidding war, teda žiadame klientov o zaslanie ich najlepších ponúk do určitého termínu. Po jeho uplynutí ponuky vyhodnotíme interne a vyhráva tá najlepšia, pričom zvažujeme všetky parametre, vrátane postavenia TV na trhu, výšky ponúknutej ceny, počtu epizód...

Z vášho portfólia je aj Farmár hľadá ženu. To malo byť takéto parodické?

Vôbec! Tento formát vznikol z dokumentárneho cyklu v Belgicku, ktorý bol o farmároch, ktorí si nevedia nájsť ženu. A tak aj vo väčšine krajín vyzerá. Farmár na Slovensku skĺzol do inej roviny, možno i „vďaka“ Martinke z Turca, ktorá sa stala fenoménom z tak trochu iného súdka. Ľudia boli fascinovaní a sledovanosť stúpala do hviezdnych výšok, čo bolo veľkým lákadlom ísť rovnako bizarnou cestou aj ďalej. Pre mňa tento trend dospel do svojho kulminačného bodu veľmi skoro a odporúčala som „hodiť spiatočku“ späť ku romantike, avšak neuspela som. Ale ako sa hovorí, náš zákazník, náš pán...

V poslednom čase zažíva Slovensko boom súťažno-zábavných šou, hoci sa zdalo, že už patria do minulosti.

Vždy som hovorila, že sa gameshows vrátia a veľmi ma to teší! Ľudia túžia po programe, pri ktorom sa môžu zabaviť, zasúťažiť si a cítiť sa dobre. Naopak reality show založené na kontroverzii, vyvolávajúce u diváka negatívne emócie a pocity hanby, sa chvalabohu zdajú na ústupe.

Ako z vášho pohľadu bude vyzerať televízny rok 2017 na Slovensku?

Verím, že na Jednotke bude pokračovať 5 proti 5, i keď o ten formát majú dlhodobo záujem i obe komerčné televízie, takže sa oň nebojím. S TV JOJ ako mojím najväčším klientom sa môžu diváci tešiť na zábavnú šou založenú na hádaní slovíčok Password a zoznamku, aká tu ešte nebola Take Me Out, v ktorej si single muži budú vyberať partnerky v štúdiu plnom krásnych žien. Markíza od nás kúpila jednu novinku, kde slovenské celebrity budú pomáhať súťažiacim na základe indícií hádať ich kolegov zo sveta veľkého šoubiznisu.

Pracovne máte za sebou úspešný rok. Ako sa darí Andrei Gavačovej ako žene, mame a manželke?

Rovnako, ako bol tento rok pracovne v znamení úspechu novinky Dobre vedieť!, tak v mojom súkromí sa odohrala reality show Dobre vidieť! V posledných rokoch sa mi zhoršoval zrak a nosenie okuliarov ma veľmi obmedzovalo. Keďže mám toho veľa v súkromí (naša prvorodená dcérka je autistka a nerozpráva) aj pracovne, a vo všetkom sa snažím byť maximalistka, jednoducho sa musím sústrediť na podstatné veci, do ktorých neustále hľadanie okuliarov nezapadalo. (smiech) Takže keď som sa dozvedela o možnosti „vymeniť staré za nové“, neváhala som. Do dvoch týždňov som u bratislavského primára MUDr. Piovarčiho podstúpila operáciu ľavého oka a do piatich dní potom aj pravého. Počas špeciálneho zákroku vám vymenia vaše vlastné šošovky za umelé a vy sa na druhý deň zobudíte s dokonalým zrakom.

Vraj ste tiež objavili jogu.

Áno. Stala sa pumpou môjho života. A ako to už chodí, čím viac pumpujete, tým viac energie máte. A to sa zase prejaví nielen na vašej výkonnosti, ale aj na tom, že veci vidíte jasnejšie, s odstupom a také, aké sú. Takže prácu zvládam akosi ľahšie a s nadhľadom, a o to viac času mám na rodinu a na seba. S inakosťou mojej prvorodenej som sa vyrovnávala veľmi dlho, ale podarilo sa. S odstupom času nielenže som s vecami vyrovnaná, ale začínam vidieť ich pozitíva. Celé tajomstvo spočíva práve v tomto pochopení a prijatí. Ak dokážete objať svoj život taký, aký je, prestanete bojovať proti zdanlivej nepriazni osudu, prestanete viniť druhých za vaše nešťastie prípadne i seba samého, začne sa váš život meniť akoby zázrakom k lepšiemu.

Odkaz na článok:

https://www.cas.sk/clanok/487130/siva-eminencia-andrea-gavacova-skutocna-tvar-slovenskeho-soubiznisu/