Chcem sa objednať

Šarm: Dajte očiam dobré jedlo

15.05.2018

Ukazuje sa, že surová strava dokáže pomôcť pri ochoreniach zraku.

Je známe, že čerstvá zelenina, ovocie a zdravý životný štýl je pre ľudský organizmus prínosom a týka sa to aj očí a ich výživy, – hovorí očná lekárka a chirurgička MUDr. Adriana Smorádková.

Krátkozrakosťďalekozrakosť či astigmatizmu sa však stravou napraviť nedajú. Zázraky sa nedajú čakať ani pri zelenom zákale či sklovcových zákalov. V prípade sivého zákalu však niektoré svetové štúdie potvrdzujú pozitívny vplyv zvýšeného príjmu vitamínu C vo forme surovej stravy a potravín, ktoré ho obsahujú veľmi veľa. Ukazuje sa, že vznik a výskyt tejto najčastejšej diagnózy starších ľudí dokáže céčko spomaliť až trojnásobne.

Výživné látky zo surovej stravy majú dokázateľne najväčší efekt pri liečbe ochorení makuly, teda žltej škvrny. Ak makula nefunguje správne, nedokážeme šoférovať, čítať, rozpoznávať tváre ani vnímať farby. Ochorenie sa výrazne podpisuje aj na psychike, ľudia sú odkázaní na pomoc iných, strata samostatnosti a nezávislosti nie je príjemná a znižuje kvalitu života. Je preto dôležité po štyridsiatke nezanedbať prehliadky u očného lekára. n Aby makula v centre sietnice oka fungovala, okrem výživy potrebuje, aby ste nefajčili, nadmerne sa neslnili, liečili si vysoký krvný tlak, cukrovku, vysokú hladinu cholesterolu a ak máte nadváhu, aj schudli.

Oddiaľte to

Jednou z teórií vzniku degenerácie makuly je aj pôsobenie voľných kyslíkových radikálov. Je známe, že sa dajú úspešne „zneškodniť“ práve zvýšeným príjmom antioxidantov – dbajte preto na to, aby ste mali na tanieri vitamíny A, C, E a selén. Vďaka nim môžete predísť alebo aspoň oddialiť patologické zmeny na sietnici.

Sietnicu ochraňuje aj špeciálna skupina antioxidantov, tzv. karotenoidy, ktoré sa nachádzajú v listovej zelenine – v špenáte, šaláte, kapuste či rajčinách. Najsilnejším antioxidantom spomedzi ovocia sú čučoriedky, čierne ríbezle a jahody. Trikrát viac antioxidantov ako maliny obsahujú černice. Antioxidanty napomôžu správny a zdravý metabolizmus sietnice, ak ich budete prijímať v dostatočnom množstve, sietnica oka bude chránená.

Iba strava nestačí

Karoteniody pomáhajú pri tvorbe zrakových pigmentov, ktoré potrebujeme pre dobré videnie. Z celosvetových štúdií vyplýva, že k zdravej strave vrátane surovej treba pridať aj výživové doplnky s obsahom karotenoidov, špeciálne s obsahom mezozeaxantínu.

Hitparáda ovocia

A

Obsah vitamínu A u kôstkového ovocia je vyšší než u drobného. Najviac ho obsahuje slivka, nasleduje višňa a čerešňa. Biele ríbezle ho neobsahujú, zato sú najbohatšie na vitamín B1.

C

Najväčšou bombou je ríbezľa čierna, nasleduje jahoda, ríbezľa biela a červená. Najmenej je ho vo višni, čerešni a slivke.

E

Nájdete ho najviac v černiciach, čiernych ríbezliach, egrešoch, slivkách a malinách. Vstrebávanie vitamínu E podporuje selén.

Aj suché oko

Na tanieri by vám nemali chýbať aj omega-3 nenasýtené mastné kyseliny – obsahuje ich napríklad rybí olej, tofu, mandle, vlašské orechy či olej z ľanového semienka. Dopĺňajú totiž tukovú – lipidovú zložku slzného filmu, čím znižujú výskyt syndrómu suchého oka.

Oči chráni aj selén. V našej pôde, a tým aj v rastlinách a zvieratách je ho však málo. Aj keď sú dnes už selénom obohatené mnohé výrobky, napríklad niektoré vajcia, stále to nestačí. Pomôžte si výživovými doplnkami a tiež cesnakom a hubami. V ovocí a zelenine ho je málo.