Chcem sa objednať

AutoGrátis: Mladí vodiči sú najrizikovejší

04.10.2017

Najrizikovejšou skupinou na slovenských cestách sú mladí vodiči, ktorí majú vodičský preukaz menej než 5 rokov.

Vyplýva to z aktuálnych prieskumov BECEP – samostatného oddelenia venujúcemu sa bezpečnosti cestnej premávky v rámci pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky. Väčšina držiteľov vodičského oprávnenia ho získala hneď po 18. narodeninách, ide teda prevažne o vodičov vo veku od 18 do 23 rokov. Kombinácia chýbajúcich skúseností s prehnanou sebadôverou prináša za rok 2016 štatistiky, ktoré sú zdvihnutým prstom pre všetkých, ktorí bojujú za bezpečnosť jazdy na cestách.

Podľa štatistík oddelenia bezpečnosti cestnej premávky na MDV SR, sa počet dopravných nehôd u šoférov s praxou kratšou než 5 rokov, vyšplhal za rok 2016 na 2079 nehôd. Celkovo tak vodiči-začiatočníci spôsobili dvakrát viac dopravných nehôd ako skúsenejší vodiči, t. j. šoféri s praxou 6 a viac rokov.

Neskúsenosť sa tiež prejavila pri vyhodnotení počtu usmrtených podľa dĺžky vodičskej praxe, kde mladí vodiči sedeli za volantom pri 44 % dopravných nehôd s tragickým koncom. „Šoférske zručnosti nespočívajú len v teoretickom vzdelávaní, ale najmä v praktických skúškach. Je preto mimoriadne dôležité neustále zlepšovať a udržiavať svoje praktické šoférske zručnosti,“ tvrdí inštruktor Jozef Dlholucký z Centra bezpečnej jazdy na Slovakiaringu. Podobný trend platí aj pri dopravných nehodách spôsobených pod vplyvom alkoholu. Počet dopravných nehôd s alkoholom podľa dĺžky vodičskej praxe je u menej skúsených vodičov opäť takmer dvojnásobne vyššia.

BECEP sa štatistiky snaží zmeniť k lepšiemu aktivitami smerujúcimi k mladšej cieľovej skupine. Je účastný najmä na hudobných festivaloch po celom Slovensku, kde okrem teoretických informácií a odporúčaní poskytuje aj názorné ukážky zábavnou formou. Návštevníci festivalov majú možnosť vyskúšať si napríklad simulátor prevrátenia alebo „opité okuliare“, vďaka ktorým na vlastnej koži zažijú negatíva jazdy bez zapnutých bezpečnostných pásov alebo pod vplyvom alkoholu.

BECEP v tom však už nie je sám. Snahu zlepšiť štatistiku nehodovosti mladých vodičov prejavil slovenský importér značky Ford. A to rovno vo veľkom štýle – projektom „Jazdím Ford pre život”.

Zúčastniť sa mohli vybraní účastníci na základe registračného dotazníka. Čo to vlastne je? Išlo o letný projekt tréningov jazdeckých zručností a zvládania krízových situácií pre mlady´ch a málo skúseny´ch vodičov vo veku 18-25 rokov s vodičsky´mi skúsenosťami do 5 rokov od získania oprávnenia. Prihlásiť svoju účasť bolo možné pomocou registračného formulára. Jeho obsahom bol mix prakticky´ch a teoreticky´ch tréningovy´ch aktivít pod vedením profesionálnych inštruktorov, na základe ktorých získali mladí vodiči aspoň základnú skúsenosť ako sa vysporiadať s rôznymi nástrahami dennej premávky. Ford pritom už niekoľko rokov školí vodičov k bezpečnej jazde v rámci sprievodného programu rôznych vačších motoristických eventov na Slovakiaringu, čiže skúsenosti v oblasti zlepšovania šoférskych zručností im nechýbajú.

„Jednou z hlavných príčin dopravných nehôd môže byť zrak, hoci štatistiky potvrdzujúce tento údaj chýbajú. Ľudia môžu mať až o 50 % zhoršené videnie a stále si myslia, že vidia výborne. Človek sa ľahko adaptuje na zhoršené videnie a slabnúci zrak si uvedomí, až keď je neskoro,” upozorňuje lekárka a chirurgička Očnej kliniky NeoVízia, MUDr. Adriana Smorádková. „Každý šofér reaguje podľa toho, ako vidí. Ak na ceste prekážku jednoducho nezbadá, nemá dôvod, aby na ňu reagoval. Akákoľvek očná chyba môže viesť k nesprávnemu vyhodnoteniu situácie v cestnej premávke.“ Práve mladí šoféri sú podľa expertky častejšie nedisciplinovaní. „Možnosť dioptrickej chyby častejšie podceňujú a zľahčujú. Nahovárajú si, že vidia skvele, realita je však odlišná. Mnohí si myslia, že majú bezchybný zrak, na vyšetrení im však nameriame dioptrie do blízka, do diaľky či astigmatizmus. Kombinácia rýchlosti a zlého zraku, je životu nebezpečná,” dodáva očná expertka. V rámci každoročnej prevencie oftamológovia odporúčajú myslieť na pravidelné očné prehliadky. Podstúpiť by ste ju mali ideálne každý rok, minimálne však raz za dva roky.

„Sviatočným šoférom“, respektíve tým, ktorí dlhšiu dobu po obdržaní vodičského oprávnenia nešoférujú, sa odporúča absolvovať rekvalifikačné jazdy. Existujú tiež tzv. „školy šmyku“, ktoré rovnako prispievajú k znižovaniu nehodovosti na cestách, keďže absolvent sa učí zvládať neočakávané krízové situácie ako šmyk na mokrej vozovke, vyhýbacie manévre, krízové brzdenie a pod.

Projektu sa účastní a verejne ho na svojich účtoch na sociálnych sieťach podporilo viacero slovenských youtuberov. „Som veľmi rada, že môžem byť súčasťou kampane so super myšlienkou. Vodičák mám už pár rokov a sama som sa hlavne cez zimné mesiace dostala na ceste do nepríjemnej situácie, počas ktorej mi nebolo všetko jedno,“ vyjadrila sa Lucy Pug, ktorá seba samú radí medzi menej skúsených vodičov.

***

HLAVNÝMI PRÍČINAMI DOPRAVNÝCH NEHÔD MLADÝCH VODIČOV SÚ:
• nedostatok skúseností • preceňovanie svojich schopností • zvýšená impulzívnosť pri vedení vozidla • zvýšená ovplyvniteľnosť okolia

Počet dopravných nehôd podľa dĺžky vodičskej praxe

Vodiči s praxou kratšou než 5 rokov spôsobili 2x viac dopravných nehôd než ich vetrom ošľahanejší kolegovia.

Mladí vodiči sedeli za volantom pri 44 % dopravných nehôd s tragickým koncom. Toto číslo sa dá určite znížiť!

Počet dopravných nehôd s alkoholom podľa dĺžky vodičskej praxe

Podobný trend platí aj pri dopravných nehodách spôsobených pod vplyvom alkoholu. Len pár týždňov praxe, pár minút nerozvážnosti a pár desatín promile dokáže zničiť život.

Počet dopravných nehôd po mesiacoch podľa dĺžky vodičskej praxe

A najhorúcejším mesiacom na slovenských cestách je august.