www.autoazena.sk: Mladí vodiči - postrach slovenských ciest?

14.08.2017

Najrizikovejšou skupinou na slovenských cestách sú mladí vodiči, ktorí majú vodičský preukaz menej než 5 rokov. Vyplýva to z aktuálnych prieskumov BECEP – samostatného oddelenia venujúcemu sa bezpečnosti cestnej premávky v rámci pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky. Väčšina držiteľov vodičského oprávnenia ho získala hneď po 18. narodeninách, ide teda prevažne o vodičov vo veku od 18 do 23 rokov. Kombinácia chýbajúcich skúseností s prehnanou sebadôverou prináša za rok 2016 štatistiky, ktoré sú zdvihnutým prstom pre všetkých, ktorí bojujú za bezpečnosť jazdy na cestách.

Podľa štatistík oddelenia bezpečnosti cestnej premávky na MDV SR, sa počet dopravných nehôd u šoférov s praxou kratšou než päť rokov, vyšplhal za rok 2016 na 2079 nehôd. Celkovo tak vodiči-začiatočníci spôsobili dvakrát viac dopravných nehôd ako skúsenejší vodiči, t.j. šoféri s praxou 6 a viac rokov.

Neskúsenosť sa tiež prejavila pri vyhodnotení počtu usmrtených podľa dĺžky vodičkej praxe, kde mladí vodiči sedeli za volantom pri 44 % dopravných nehôd s tragickým koncom.

„Šoférske zručnosti nespočívajú len v teoretickom vzdelávaní, ale najmä v praktických skúškach. Je preto mimoriadne dôležité neustále zlepšovať a udržiavať svoje praktické šoférske zručnosti“, hovorí Jozef Dlholucký, inštruktor Centra bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu.

Podobný trend platí aj pri dopravných nehodách spôsobených pod vplyvom alkoholu. Počet dopravných nehôd s alkoholom podľa dĺžky vodičskej praxe je u menej skúsených vodičov opäť takmer dvojnásobne vyššia.

BECEP sa štatistiky snaží zmeniť k lepšiemu aktivitami smerujúcimi k mladšej cieľovej skupine. Je účastný najmä na hudobných festivaloch po celom Slovensku, kde okrem teoretických informácií a odporúčaní poskytuje aj názorné ukážky zábavnou formou. Návštevníci festivalov majú možnosť vyskúšať si napríklad simulátor prevrátenia alebo „opité okuliare“, vďaka ktorým si na vlastnej koži zažijú negatíva jazdy bez zapnutých bezpečnostných pásov alebo pod vplyvom alkoholu.

Vyjadrenie k problematike poskytol Ján Hnat, marketingový manažér Summit Motors Slovakia – Importéra značky Ford na Slovensku, ktorý sa v súčasnosti zameriava na zvýšenie bezpečnosti kritickej skupiny šoférov: „ Dlhodobo najrizikovejšou skupinou na cestách sú podľa štatistík mladí vodiči, ktorí majú vodičský preukaz menej než 5 rokov. Jednoducho im chýbajú praktické zručnosti na cestách. Aj preto sme iniciovali projekt s názvom „Jazdím Ford pre život“, v rámci ktorého vybraní účastníci vo veku 18 až 25 rokov na základe registračného dotazníka absolvujú okrem iných praktických skúseností aj Školu bezpečnej jazdy“.

„Jednou z hlavných príčin dopravných nehôd môže byť zrak, hoci štatistiky potvrdzujúce tento údaj chýbajú. Ľudia môžu mať až o 50% zhoršené videnie a stále si myslia, že vidia výborne. Človek sa ľahko adaptuje na zhoršené videnie a slabnúci zrak si uvedomí, až keď je neskoro,” upozorňuje lekárka a chirurgička Očnej kliniky NeoVízia, MUDr. Adriana Smorádková. „Každý šofér reaguje podľa toho, ako vidí. Ak na ceste prekážku jednoducho nezbadá, nemá dôvod, aby na ňu reagoval. Akákoľvek očná chyba môže viesť k nesprávnemu vyhodnoteniu situácie v cestnej premávke.“

Práve mladí šoféri sú podľa expertky častejšie nedisciplinovaní. „Možnosť dioptrickej chyby častejšie podceňujú a zľahčujú. Nahovárajú si, že vidia skvele, realita je však odlišná. Mnohí si myslia, že majú bezchybný zrak, na vyšetrení im však nameriame dioptrie do blízka, do diaľky či astigmatizmus. Kombinácia rýchlosti a zlého zraku, je životu nebezpečná,” dodáva očná expertka. V rámci každoročnej prevencie oftamológovia odporúčajú myslieť na pravidelné očné prehliadky. Podstúpiť by ste ju mali ideálne každý rok, minimálne však rak za dva roky.

Odkaz na článok: http://www.autoazena.sk/news/mladi-vodici-postrach-slovenskych-ciest/