Nový Čas Víkend: O zákulisí televízneho biznisu

17.12.2016

Andrea Gavačová:

ANDREA GAVAČOVÁ je riaditeľkou predaja formátov pre strednú a východnú Európu vo FremantleMedia, jednej z najväčších distribučných televíznych spoločností na svete. Okrem Slovenska má na starosti ďalších osem štátov, kam predáva televízne práva na televízne hity u nás známe ako SuperStar, Česko Slovensko má talent, X Factor, 5 proti 5, Dobre vedieť! či Moja mama varí lepšie ako tvoja.

* Sú veľké rozdiely medzi vkusom jednotlivých krajín?

Áno. Zjednodušene povedané, čím južnejšie, tým viac fungujú veci s DNA telenovely, romantické, sladšie a naopak, čím viac na sever, tým viac diváci preferujú fakty, triezvosť, strohosť. Dobrým príkladom je X Factor v Dánsku, kde prevedenie je striktne zamerané na obsah, na kvalitný spev, a už menej na vonkajšie efekty, výpravu... Ale aby som sa vrátila k otázke, sú aj formáty, ktoré fungujú vždy a všade - 5 proti 5 alebo Inkognito.

* Takže najdôležitejšie pri predaji formátu je poznať mentalitu národa.

Áno. Preto je dobré, keď obchodník, ktorý danú oblasť pokrýva, má rovnaký pôvod. Ako ja. Som zo Slovenska a už v minulosti som bola obchodnou riaditeľkou pre veľkú zahraničnú TV spoločnosť, takže som si sieť klientov v strednej a vo východnej Európe budovala postupne. S Rusmi bolo treba občas si vypiť aj pohárik vodky (hoci takmer nepijem) a Balkáncom zas tolerovať fajčenie počas mítingov, hoci som nefajčiarka. Neskromne poviem, že Fremantlu sa angažovanie mojej maličkosti pred 10 rokmi veľmi oplatilo, keďže náš obrat z predaja formátov v CEE sa viac ako strojnásobil.

* Nedávno hrozilo, že podvečer sa stretnú tri vaše programy - 5 proti 5 na Jednotke, Moja mama varí lepšie ako tvoja na Jojke a Dobre vedieť! na Markíze.

Našťastie sa to nestalo. Obdobná situácia vznikla aj vlani, keď Markíza plánovala vysielať SuperStar a Jojka Talent, a obe v nedeľu. Vtedy som iniciovala stretnutie generálnych riaditeľov týchto televízií s cieľom dosiahnuť to, aby tieto šou nešli proti sebe. K dohode nakoniec b d prišlo a som presvedčená, že to ocenil predovšetkým divák. Takéto veci sa však dajú robiť, len keď sú oba formáty vaše.

* Zrejme narážate na nedávny krutý súboj Tvoja tvár znie povedome a Talentu...

Áno. V tomto prípade sa mi nepodarilo presvedčiť Jojku, aby sme nešli proti Tvári, ktorá zvykne byť prvý rok veľmi silná. Videla som to v ostatných teritóriách. Táto šou má tendenciu druhý-tretí rok klesať, no vedela som, že táto druhá séria ešte bude silná a Talent bude mať čo robiť.

* A čo hovoríte na množstvo zahraničných súťažiacich v Talente?

Zahraničné čísla majú šou ozvláštniť, ale možno v malých krajinách by mohli mať nesúťažný štatút. Šou je o hľadaní talentov z danej krajiny a ja preto fandím našim. Atai Omurzakov v roku 2011 prišiel, zatancoval, zvíťazil, odniesol si do Kirgizska 100 000 eur a nik ho viac u nás nevidel. Myslím, že takáto situácia sa už nezopakuje.

* Dobre vedieť! nakoniec nad očakávania funguje v hlavnom vysielacom čase a Markíza si ním všemožne pomáha niekoľko dní do týždňa.

Obávam sa, že všetkého príliš veľa škodí, najmä toho fajnového, ako sa hovorí. A keď som naposledy bola na nakrúcaní, zistila som, že rovnaké obavy ako ja majú aj samotní protagonisti. Ale medzičasom sme sa s Markízou dohodli, že počet premiér za týždeň neprekročí dve. Inak, pán Settele mal, pokiaľ ide o túto reláciu, geniálny nos. Pred rokom si so mnou dohodol úplne prvé stretnutie na festivale v Cannes, aby nikto nemal šancu predbehnúť ho. Keď som mu našu vtedajšiu novinku ukázala, nezaváhal. Na stene sme mali zásuvky s prospektami o jednotlivých formátoch a on zo žartu rýchlo zobral všetky prospekty Who Knew! a schovávajúc si ich pod sakom ma požiadal, aby som tento formát už žiadnej zo slovenských TV neukazovala. Ja mu hovorím: „Matthias, veď ja mám aj klientov z iných krajín, čo im budem ukazovať, keď mi tu nič nenecháš?“ Poviem vám, mala som čo robiť, aby mi nezvesil aj veľký zarámovaný plagát zo steny.
(smiech)

* A keby zaň Jojka ponúkala viac? Ako to funguje?

Ak niekto príde prvý a povie, že šou kupuje na 100 percent, tak je možnosť dohodnúť sa na mieste. V prípade Mojej mamy prišla prvá Jojka a formát dostali zase oni. Takto sa to spravodlivo vyvážilo. Ale máte pravdu, toto je skôr výnimka ako pravidlo. Za normálnych okolností na formát, o ktorý je veľký záujem, vyhlasujeme tzv. bidding war, r, teda žiadame klientov o zaslanie - ich najlepších ponúk k do určitého termínu. Po o jeho uplynutí ponuky vyhodnotíme interne a vyhráva tá najlepšia, pričom zvažujeme všetky parametre, vrátane postavenia TV na trhu, výšky ponúknutej ceny, počtu epizód...

* Z vášho portfólia je aj Farmár hľadá ženu. To malo byť takéto parodické?

Vôbec! Tento formát vznikol z dokumentárneho cyklu v Belgicku, ktorý bol o farmároch, ktorí si nevedia nájsť ženu. A tak aj vo väčšine krajín vyzerá. vyzerá Farmár na Slovensku skĺzol do inej roviny, možno i „vďaka“ Martinke z Turca, ktorá sa stala fenoménom z tak trochu iného súdka. Ľudia boli fascinovaní a sledovanosť stúpala do hviezdnych výšok, čo bolo veľkým lákadlom ísť rovnako ý bizarnou cestou aj ďalej. Pre mňa tento trend dospel do svojho kulminačného ho bodu veľmi skoro a odporúčala som „hodiť spiatočku“ späť ku romantike, avšak neuspela som. Ale ako sa hovorí, náš zákazník, náš pán...

* V poslednom čase zažíva Slovensko boom súťažno-zábavných šou, hoci sa zdalo, že už patria do minulosti.

Vždy som hovorila, že sa gameshows vrátia a veľmi ma to teší! Ľudia túžia po programe, progra pri ktorom sa môžu zabaviť, zasúťažiť si a cítiť sa dobre. Naopak reality show založené na kontroverzii, vyvolávajúce u diváka negatívne emócie a pocity hanby, sa chvalabohu zdajú na ústupe.

* Ako z vášho pohľadu bude vyzerať televízny rok 2017 na Slovensku?

Verím, že na Jednotke bude pokračovať 5 proti 5, i keď o ten formát majú dlhodobo záujem i obe komerčné televízie, takže sa oň nebojím. S TV JOJ ako mojím najväčším klientom sa môžu diváci tešiť na zábavnú šou založenú na hádaní slovíčok Password a zoznamku, aká tu ešte nebola Take Me Out, v ktorej si single muži budú vyberať partnerky v štúdiu plnom krásnych žien. Markíza od nás kúpila jednu novinku, kde slovenské celebrity budú pomáhať v súťažiacim na základe indícií s hádať ich kolegov zo sveta veľkého šoubiznisu. hk

* Pracovne máte za sebou úspešný rok. Ako sa darí ú Andrei Gavačovej ako žene, mame a manželke?

Rovnako, ako bol tento rok pracovne v znamení úspechu p novinky Dobre vedieť!, tak v mojom súkromí sa odohrala reality show Dobre vidieť! la V posledných rokoch sa mi zhoršoval zrak a nosenie okuliarov zh ma veľmi obmedzovalo. li Keďže mám toho veľa v súkromí K (naša prvorodená dcérka je m autistka a nerozpráva) aj pracovne, au a vo všetkom sa snažím c byť maximalistka, jednoducho maximalistka sa musím sústrediť na podstatné veci, do ktorých neustále hľadanie okuliarov nezapadalo. (smiech) Takže keď som sa dozvedela o možnosti „vymeniť staré za nové“, neváhala som. Do dvoch týždňov som u bratislavského primára MUDr. Piovarčiho podstúpila operáciu ľavého oka a do piatich dní potom aj pravého. Počas špeciálneho zákroku vám vymenia vaše vlastné šošovky za umelé a vy sa na druhý deň zobudíte s dokonalým zrakom.

* Vraj ste tiež objavili jogu. j

Áno. Stala sa pumpou môjho p života. A ako to už chodí, čím viac pumpujete, tým viac energie máte. A to sa zase prejaví nielen na vašej výkonnosti, ale aj na tom, že veci vidíte jasnejšie, s odstupom a také, aké sú. Takže prácu zvládam akosi ľahšie a s nadhľadom, a o to viac času mám na rodinu a na seba. S inakosťou mojej prvorodenej som sa vyrovnávala veľmi dlho, ale podarilo sa. S odstupom času nielenže som s vecami vyrovnaná, ale začínam vidieť ich pozitíva. Celé tajomstvo spočíva práve v tomto pochopení a prijatí. Ak dokážete objať svoj život taký, aký je, prestanete bojovať proti zdanlivej nepriazni osudu, prestanete viniť druhých za vaše nešťastie prípadne i seba samého, začne sa váš život meniť akoby zázrakom k lepšiemu.

***

Nepodarilo sa mi presvedčiť Jojku, aby sme s Talentom nešli proti Tvári
Reality show vyvolávajúce u diváka pocity hanby sa zdajú byť na ústupe
O 5 proti 5 majú záujem obe komerčné komerčné televízie

Foto popis| S Rusmi si musela vypiť vodku a Balkáncom tolerovať fajčenie.
Foto popis| Bola by rada, keby v Talente nemohli súťažiť zahraničné hviezdy.
Foto popis| S Markízou sa dohodli, že Dobre vedieť! bude na obrazovkách menej.
Foto popis| S hviezdnym porotcom Simonom Cowellom
Foto autor| Foto: Andrea Jacenková, archív A. Gavačovej

novy-cas-1712.jpg